Taximetria din București își pune ștreangul de gât. Cui îi pare rău?
Taximetria din București e pe moarte, iar asta se întâmplă după ce structura s-a otrăvit pe sine și apoi i-a îndepărtat pe clienți.
[related]
Ai negociat cel puțin un preț cu taximetriștii din București. Ai fost refuzat cel puțin o dată pe motiv că șoferul se retrage sau nu merge în direcția ta, indiferent care ar fi aia. Ai mers cel puțin o dată cu manele în mașină sau cu un taximetrist care urlă la telefon cu cine știe cine. Ai ascultat povești de haiducie, snoave pescărești și multe altele.
Probabil că uneori n-ai avut de unde sau n-ai vrut să iei un taxi din stradă și ai sunat la dispecerate. Ai așteptat minute întregi până să afli că nu sunt mașini disponibile. Ai avut bani ficși, iar taximetristul s-a uitat urât la tine că n-ai lăsat ceva peste. Dacă ai avut nevoie și de bon fiscal, deja ai riscat mult.
Când am mers cu taxiul prin București, chiar dacă destul de puțin, am avut de-a face cu toate situațiile de mai sus și nu prea am avut cui să mă plâng.
Dacă te apuci să faci reclamații, în cel mai bun caz pierzi timpul și atât. Atunci apare momentul în care te orientezi către alternative. Cea mai populară și blamată de taximetriști e Uber, cunoscut în cercurile restrânse ca rebu, buber, uger sau ilegali, după preferințe. Taxify și alte servicii par destul de nesemnificative, la fel ca taxiurile pe portiera cărora scrie Ilfov. Problemele pregnante ale taximetriei din București nu sunt Uber și Taxify, ci taximetriștii în sine.
Firește, sunt și taximetriști mai mult decât impecabili și am avut plăcerea să merg cu câțiva.
Recunosc, astfel, că există oameni care încă fac taximetrie pe bune, cum s-ar spune. Alții, însă, sunt oameni cu care n-ai vrea să ai de-a face în vreo situație. I-ai văzut probabil pe „rechini” la Gara de Nord, la bariera din Centrul Vechi și în alte locuri unde trebuie să pice un prost pe care să-l duci de 50 de lei pe o cursă de șapte lei.
În cel mai bun caz, au numere și autorizații de Ilfov. În cel mai rău caz, vei vedea autorizații expirate de doi-trei ani sau chiar inexistente.
Taximetria se miră că-i văzută prost (tocmai din cauza ei)
Cei de mai sus sunt cei care strică imaginea taximetriei și care ne-au împins pe mulți către servicii alternative. Ei, alături de cei care merg cu prosopul pe umeri, cu manelele la volum de petrecere sau cei care n-au mai șters bordul și caseta de praf de anotimpul trecut. Tot aici sunt și cei care se uită cum se adună comenzile pe Clever sau pe aplicația preferată, dar preferă să stea în stație și să citească ziarul.
Unii pe care probabil nu i-ai citit până acum, dar care există, sunt cei care pun țara la cale.
Clubul Taximetriștilor e un loc bun în care să mai pierzi ceva timp cât ești în stație: mai vezi un șofer cu Waze și îi faci poză că e Uber, mai faci un plan despre cum să alergi prin oraș și să bați șoferi de la ilegali, pentru că ouăle și făina nu mai sunt de ajuns. Te mai plângi că nu te simți reprezentat de COTAR, că nu sunteți uniți și că o să vă mănânce Uber pâinea.
Ei bine, ultima parte are șanse mari să se întâmple.
Oamenii s-au plictisit să aștepte 10 minute la dispecerat sau să negocieze cu zece taximetriști care se retrag, care nu merg într-acolo sau care nu merg pur și simplu. E mai simplu să scoți telefonul și să dai comandă de Uber sau de Taxify, să te urci în mașină și să cobori liniștit la destinație.
Lumea nu caută „sclavi”de la Uber care să-i aștepte cu bombonele și să le facă și un masaj la picioare cât timp merg spre destinație. Lumea caută civilizație, iar dacă au găsit-o, acolo vor rămâne.
[readmore]
Avem de-a face cu alte bule de „noi vs. ei” aici. În imaginea de mai jos poți vedea atitudinea unor taximetriști față de clienți, față de colegi de breaslă, față de Uber, față de alți șoferi care nu au actele în regulă și tot așa.
Inevitabil, vei descoperi că o mână vrea să spele pe alta: ce dacă ăla de Ilfov n-are nici măcar autorizație? Face și el un ban cinstit. Aceeași mână e pregătită să arunce cu pietre în Uber, că face concurență neloială, că așa și pe dincolo. Mai găsești și oameni care înțeleg de ce se duce lumea la Uber și de ce se stă o oră în stație fără comenzi.
Tot ei îi critică pe cei care au aplicația plină de comenzi la oră de vârf, dar le refuză pentru că atunci au fugit corporatiștii de dinamic.
[related]
Găsești multe lucruri aici, toate nefiltrate, cu excepția identității celor care au postat. E un limbaj pe care poate nu-l digeri, dar măcar te-am avertizat ce urmează.
Cam de-asta moare taximetria. Cei câțiva care vor să facă treabă pe bune sunt prea puțini, iar mulți nu vor să mai riște să intre în belele după ce intră în taxi.
Taximetria din București și-a pus singură ștreangul de gât încă de acum ani buni și va muri, pentru că șoferii sunt prea ocupați să facă bășcălie de clienții care trimit comenzi prin Clever.
Cui o să-i pară rău că taximetria și-a băgat singură bățul în spițe? Cu siguranță, nu celor făcuți zdrențe, idioți sau jeguri și nici oricui a avut de-a face cu uscături din pădurea aproape uscată.
P.S:
P.P.S: Dacă vrei să mergi cu taxiul, nu mai fugi de prețurile mai mari de 1,69 lei / km. Dacă aduni și tragi linie, la final vei plăti o sumă infim mai mare și vei încuraja migrarea altora de pe tariful despre care mulți se plâng că a îngropat taximetria, către un tarif mai bun.